Lyssna på målgruppen

Lyssna på målgruppen

Har inte kunnat undgå University of Californias totala misslyckande att förändra sin visuella identitet. En till synes helt rimlig uppdatering som inte alls föll studenter och andra på läppen. Efter vilda protester och närmare 50 000 insamlade namn mot den nya identiteten så gav universitetsledning upp.

På design- och varumärkesforum anser de flesta att universitetet gör fel som viker sig för ”pöbeln”. Protestanterna å sin sida tycker att formgivarna och kommunikationsavdelningen ska hoppa ner från sina höga hästar och lyssna. Svårt fall och frågan är om de som protesterar ens tillhör den primära målgruppen. De har ju redan köpt produkten..

Frågan är hur designprocessen såg ut egentligen och var det gick  fel?

  • Fråga de inte studenterna?
  • Ställde de fel frågor?
  • Tolkade de svaren fel?
  • Eller har de bara misslyckats helt med förankringen?

Med tanke på UC:s ganska bittra reaktion tvivlar jag på att de kommer att dela med sig av den informationen. Vore onekligen ett spännande case för en föreläsning.

Vad som än händer är det en intressant diskussion. När ska jag som designer lyssna på de som skriker, för det är alltid några, och när ska jag välja att lyssna på min egen kunskap och magkänsla. Något exakt svar finns såklart inte, men en viktig lärdom: utan en bra förankringsprocess är risken stor att designarbetet är förgäves, oavsett hur bra det är.